ViadelaPlata.reismee.nl

Dag 16: Portogamba-Gudina (23 km)

Dramatische dag. Goede afloop.

´s Ochtends bij het opstaan heel weinig energie. Zelfs het inpakken van de tent en spullen kost te veel moeite. Toch maar op weg, want in Campobecerros (3 km verder) kan ik wellicht in een cafeetje op adem komen. Campobecerros wordt gehaald, maar het café pas bij een tweede verkenning gespot. Voordat ik naar binnen kan, moet ik een kudde geiten voor laten gaan, dan aan de koffie. Dan de ´eenvoudige´ route omhoog, met steeds fraaier uitzicht over het spectaculaire heuvellandschap. Mijn maag doet nog steed wel raar, maar lijkt het te houden. Tot aan Venda de Capela. Na een pauze bij de ´fuente´ (waterkraan) moet ik even later overgeven. Een trieste aanblik: op de knieën in de berm, het ´foute water´ zien kwijt te raken. Niet van de recente fuente, maar water dat ik bij een eerdere bron heb meegenomen.

Na deze niet mis te verstane protestactie van mijn eigen maagdarmkanaal, knap ik wel wat op. Vervelender is het feit dat nu mijn hele watervoorraad waardeloos is geworden, althans voor inwendig gebruik. Gelukkig is het nog maar 7 km naar Gudina, en ik verwacht dat wel te kunnen halen, zonder te drinken.

Op dat moment komen dehelden van de dag aangereden. Twee mountainbikers, op weg van Zamora naar Santiago, zien onder een boom een zielig hoopje wandelaar en aarzelen niet hun water en Aquarius Naranja aan te bieden. (Datis een soort godennectar voor dorstige reizigers.) Drink! Drink zoveeljewilt, roependeze barmhartige Zamoritanen me toe, terwijl ik schuldbewust denk:Mountainbikers! dat is wel de laatste groep waar een wandelaarmededogen van mag verwachten. Les: misschien moet je zo nu en dan je vooroordelen bijstellen.

Opgeknapt en verfrist resten mijde laatste kilometers naar Gudina, het aftellen van kilometerpaaltjes. Aangekomen dient de volgende uitdaging zich aan, want de drie hotels waar ik aanklop zijn ´completo´, zelfs ondanks mijn hoorbare teleurstelling. De laatste hotelier is gevoelig voor mijn toestand en bereid te bellen naar hostal La Madrilena. Er is plaats! Komt alles toch nog goed?

Eerst nog wel even een kilometer heuvelop naar het andere eind van het dorp, maar dan vind ik onderkomen voor de komende twee nachten. Een rustdag dus. Die zal ik hard nodig hebben om bij te komen van de inspanning van vandaag en de afgelopen dagen.

Het vooruitzicht morgen de hele dag ´bebidas frias´ (koude dranken) te kunnen bestellen, waar en wanneer en hoeveel ik maar wil, vervult mij met onbeschrijflijke vreugde. Wandelen blijft een vreemde sport.

Reacties

Reacties

Marlene

Houd moed, pelgrim. Waarschijnlijk worden de refugios en hostals minder druk naarmate je verder van Santiago komt. Beterschap!

Tina

Jeej, voor de reddende mountainbikers en hotelier! Beterschap René!

Charlotte

Alle berichten net in één ruk (haha, herenliefde) gelezen, wat een plezier! Gaaf dat hulpbronnen in de vorm van mountainbikers en hoteliers zich aandienen wanneer je ze het hardst nodig hebt. Geniet van de welverdiende rustdag en als je het even moeilijk hebt: this too shall pass :)

Hanny

Kudo's voor de barmhartige Zamaritanen! Voor de prachtige term, bedoel ik. Hun daad zelf was natuurlijk niets anders dan een vanzelfsprekende reactie op jouw verschijning onder die bomen, woordeloos maar overduidelijk het vijfde kruiswoord uitzwetend.
En dat langs de pelgrimsroute. Voor hen was jij aldus een vleesgeworden wederwederopstanding en een kans om hun plekje in de hemel verder te verzekeren.
Jijzelf kreeg intussen een kennelijk voorproefje van de hel, ook dat is overduidelijk. Had je niet de hele dag gekozen voor de brede weg, en alle afslagen naar de enge weg links laten liggen? Zeggen ze niet dat in der helle een eeuwige dorst zal heersen zonder lafenis, en je tong zal erdoor omkrullen?
Groot respect voor het negeren van alle duistere tekenen en voor het handhaven van koelbloedig verstand!

René

Dank voor de exegese. Nu begrijp ik wat mij allemaal overkomt. Het ´vijfde kruiswoord´ moet je nog uitleggen. Is het iets met een crypto?

Refoweb (geciteerd door Hanny)

Hoi Rene, je hebt toch zeker wel onderricht gehad in de zeven kruiswoorden? Het vijfde kruiswoord wordt ook wel de Ismaelskreet genoemd en luidt "mij dorst".
Hieronder wat handige informatie van Refoweb. Let vooral ook op het beleven van een glas drinken als een wonder. Dat moet jou uit je hart gegrepen zijn. Ik denk dat je alweer op het goede pad bent beland.

"Wat houdt het kruiswoord "Mij dorst" in? Waarom heeft Jezus dit geroepen? Heeft dat voor ons meerwaarde (met eerbied gesproken!)?
Beste vragensteller,

Je stelt een vraag over het vijfde kruiswoord van Jezus. Je voelt aan dat Hij die uitspraak niet zomaar gedaan heeft. En dat is ook zo. Alle woorden van Jezus aan het kruis hebben een diepe betekenis. Wat is de betekenis van het vijfde kruiswoord?

Allereerst geeft Jezus ermee aan dat Hij dorst heeft. Letterlijk zegt Hij: “Ik heb dorst”. Dat Hij dat heeft, is te begrijpen. Wat heeft Hij inmiddels niet meegemaakt! Je kunt dat in de Evangeliën nagaan. Bovendien heeft Hij wat vocht nodig, opdat Hij Zijn laatste kruiswoorden duidelijk zal kunnen uitspreken. Hij zal dat gaan doen met een luide stem. Daarom heeft Zijn mond wat vocht nodig.

De diepe betekenis van dit kruiswoord is, dat Jezus aan het kruis borgtochtelijk dorst gehad heeft. Dat betekent dat alle vocht dat wij tot ons nemen, voorvloeit uit Jezus' kruislijden. Je zou het zo kunnen zeggen: omdat Jezus aan het kruis dorst geleden heeft, daarom kunnen wij drinken.

Heb je zo wel eens genoten van een kop koffie, van een glas fris? Ook die zegeningen krijgen we op grond van Christus' lijden en sterven. Wie dat beleeft, beleeft een glas drinken als een wonder. Deed jij dat ook al?

Als je nog eens iets wilt lezen over de kruiswoorden van Jezus, dan zou ik je willen verwijzen naar twee mooie boeken daarover. Het ene is van A. W. Pink en heet “Het spreken van de Borg op Golgotha”. Het andere boek is van prof. G. Wisse en heeft als titel “De zeven kruiswoorden”. In beide boeken worden alle zeven kruiswoorden van de Heere Jezus uitvoerig besproken. Aanbevolen!
Met hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger"

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!