ViadelaPlata.reismee.nl

Dag 21: Puebla de Sanabria (rustdag)

Enkele observaties.

1. Na terugkeer van een bezoekje aan Puebla bemerk ik op de camping een luid kabaal, geroep en commotie. Is er iets gebeurd, iets ernstig, een calamiteit? Nee, wees gerust, dit is de normale luidruchtige manier waarop Spanjaarden altijd en overal in de publieke ruimte met elkaar communiceren. Wie niet gehoord wordt, doet niet mee, en heeft per definitie ongelijk.

2. ´No soy peregrino, soy senderista´ (Ik ben geen pelgrim, ik ben wandelaar). Zo beargumenteer ik nog altijd mijn hardnekkige weigering om in een ´albergue de peregrinos´ intrek te nemen. Hoe lang ga ik deze verkeerde trots nog volhouden?

3. Spanjaarden, even aandacht por favor: bij de lunch (bij voorkeur vanaf 12.15uur) drink je een glas, koude melk. Wijn is op dat moment een beetje raar, jongens.

4.En whisky drink je zonder ijs! De juffrouw komt na mijn bestelling aanlopen met een longdrink glas vol ijsklontjes, en reageert licht geschokt op mijn nadrukkelijke verzoek: no helados! (geen ijsjes!)

Zo zie je maar dat er een onzichtbare grens, een culinaire scheidslijn door Europa loopt, tussen volkeren die weten hoe ze moeten eten en drinken, van het leven genieten, en volkeren die daar nog niet aan toe zijn. Hopelijk slaag ik erin door mijn acties en volharding bij te dragen aan de ontwikkeling van deze achtergebleven gebieden en culturen.

Reacties

Reacties

mathilde

o o, hadden die barmhartige Zamoritanen geweten dat je geen peregrino was, hadden ze je dan hun aquarius aangeboden?

Daniel

René, wandelaar, dat is geen verkeerde trots en ik vind het geweldig dat je daar een punt van maakt. Anti peregrino!
Maar dat je melk drinkt bij de lunch, dat vind ik wel heel erg raar haha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!