ViadelaPlata.reismee.nl

Dag 79: Algeciras-Tarifa (25 km)

In de ochtendschemering zie ik turend naar de oostelijke horizon, de Rots van Gibraltar. De zon doet een al te trage poging om van achter ´San Roque´ - zoals de Spanjaarden deze betwiste heuvel noemen - vandaan te komen, maar daar kan ik niet op wachten! Ik moet naar Tarifa, en dus de uitvalsweg naar het zuiden vinden in de wirwar van straatjes en steegjes. Even vragen aan de dienstdoende gemeenteambtenaar (´Busco la carretera a Tarifa´) en ik kan weer op weg.

Zo´n 20 km over de N-340, weinig opwekkend, of het moeten de vergezichten naar het zuiden zijn. Ik zie een bergrug, zó ver weg, dat kan geen Spanje meer zijn. Maar... dan zie ik daar... Afrika! Onvoorstelbaar! Bij welke wandeling maak je dat nou mee?

Dan komt Tarifa in zicht: de stad, de dam naar Isla de la Palomas, de Straat van Gibraltar. Nogmaals, ik kan het niet geloven: maandenlang verlang je naar dit moment, en dan ontrolt het gedroomde scenario zich voor je ogen. De afdaling naar het levendige havenstadje. De relatief eenvoudige zoektocht verder naar de laatste afslag naar de dam, naar het eiland dat ver de Straat van Gibraltar in steekt. Nog even. En opeens ben je er: het zuidelijkste punt van het Europese vasteland, het eindpunt van mijn tocht. Ik raak het bord met opschrift aan, en besef dat hiermee een eind is gekomen aan een 16-jarige odyssee.

Op dat moment roep ik de songtekst in herinnering, die mij gedurende al die jaren tussen Noordkaap en Gibraltar geinspireerd heeft. De hartekreet van een dromer, die hoopt de dagelijkse werkelijkheid, de dagelijkse sleur te kunnen ontstijgen, en die daarin slaagt, of althans een acceptabele modus operandi vindt:

Take to the road

To the North

There lies the chills of cold

To the South

There lies the tales untold

But in between there lies

The place to close your eyes

And I will stay

I´ll not be back

Eldorado

I will be free

Of the world

Eldorado

(Jeff Lynne, Electric Light Orchestra)

Reacties

Reacties

Mathilde

Gefeliciteerd!

Merel

Wat bijzonder René, dat je er nu echt bent! Ik zal je verhalen gaan missen, maar verheug me er ook op om je binnenkort weer live te zien.

Johan

Hi René, goed gedaan joh! Chapeau! Als ik je verhalen de afgelopen maanden zo lees dan was het geen gemakkelijke tocht. Wel heel wat ervaringen rijker en een insight van het land en haar mensen. Ik neem aan dat je je wandelschoenen op het Iberisch eiland achter laat. Op slippers naar huis, toch? Spreek je snel!

Marlene

René, fantastisch!! wat een enorme prestatie. Je bent een wereldwandelaar. Pelgrimeren valt in de schaduw van wat jij hebt gedaan. Salud!

Laila

Gefeliciteerd René, wat een geweldige prestatie! Je mag enórm trots op jezelf zijn. En je weet het, waar een deur dicht.. gaat een raam open. Ben benieuwd ;-) Zal je verhalen in ieder geval gaan missen!

Mariska

YES!!! je bent er! Wauw!
We waren al een beetje ongerust aan het raken hier wegens de afwezigheid van verhalen maar vandaag maakt alles weer goed :) Geniet!

Hanny

Gefeliciteerd Rene! "I'll not be back" slaat op de volgende wandeltrip neem ik aan.
Nu van west naar oost?
Of van noord naar zuid maar dan een halve aarde verderop?

Mandy

Wauw René! Ineens ben je er, en hoe... Mooie ervaring rijker om op terug te kijken lijkt me. Tot snel!

Lenneke

Gefeliciteerd met deze weer geweldige prestatie. Bedankt dat ik mee mocht kijken. Ik heb ervan genoten!

Daniel

Geweldig René, wat een prestatie maar ook wat een schitterende ervaring! Heb de laatste dagen van je reis niet kunnen volgen want heb wat gewandeld in de buurt van Sauerland, kinderspel.
Heb toch ook een beetje met je meegewandeld en daarvoor dank, het is een heel mooi verhaal geworden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!