ViadelaPlata.reismee.nl

Voorbereiding

Afstand en wandeldagen

De afstand tussen Santiago en Sevilla over de Via de la Plata is ongeveer 1000 km. Tel daar de extra gedeeltes vanaf Finisterra en naar Tarifa bij op, en je komt op een afstand van ongeveer 1300 km. Met het oog op de voortschrijdende leeftijd van deze ‘pelgrim zonder god’ en het warme klimaat, kies ik voor een ontspannen wandeltempo van iets meer dan 20 km per dag. Zo kom je dan uit op ruim 60 wandeldagen.

Voorbereiding

Mijn uitrusting is afgestemd op de manier van voortbewegen (te voet) en de wijze van overnachten. Ik ben van plan zo licht en goedkoop mogelijk te rezien, door te overnachten in albergues, de pelgrimsherbergen langs de route. Wanneer ik onderweg geen overnachtingsplaats vind, heb ik een tent bij me om op een camping of 'wild' te kamperen. M'n spulletjes draag ik bij me in een rugzak. De voorbereiding is al van start gegaan: allereerst het vaststellen van de precieze route aan de hand van kaartmateriaal, fysieke voorbereiding (lange wandeltochten om kilometers te maken en te ontdekken hoe ik het beste om kan gaan met wandelen bij hoge temperaturen), logistieke voorbereiding en materiaaltest (wat heb ik nodig en hoeveel weegt dat eigenlijk?). Dit alles met in gedachten de enige praktische regel die op mijn tocht van toepassing is:

De gehele afstand moet te voet worden afgelegd. Elke vorm van mechanisch transport is taboe.

Taal

Eerdere ervaringen in Spanje hebben geleerd dat een zekere beheersing van het Spaans noodzakelijk is om daadwerkelijk contact te kunnen leggen met de lokale bevolking. Het belangrijkste element in de voorbereiding zal daarom zijn het onder de knie krijgen van de Spaanse taal, althans een kennismaking met de eerste grondbeginselen. In januari heb ik al een beginnerscursus gevolgd die ik binnenkort hoop voort te zetten.

Cliffhanger

(In gedachten even drie maanden vooruitspoelen.)

En daar sta je dan, na 16 jaar, met 7500 kilometer in de benen en een hoofd vol herinneringen. Met het Europese vasteland achter je rug, en aan de horizon een volgend continent: Afrika. Een goedwillende voorbijganger fluistert je toe: Kaap de Goede Hoop, nog maar 10.000 kilometer verder naar het zuiden. Iets voor jou misschien? Je kijkt verschrikt op en je antwoordt geĂ¯rriteerd, afwijzend: Ja right, in your dreams!

En toch zet het je aan het denken. Want zijn ‘dromen’ niet altijd het beste startpunt voor een nieuw avontuur?

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!