ViadelaPlata.reismee.nl

Dag 35: Salamanca (rustdag)

De kikker die mij voorspoed had moeten brengen, heb ik helaas niet kunnen vinden. De historische façade van de Universidad de Salamanca, waarin een gebeeldhouwd kikkertje is verstopt, is door renovatiewerkzaamheden geheel aan het zicht onttrokken. Wie de kikker vindt, zal het goed aan. Dat wordt dus maar weer afwachten, de komende dagen.

Wel was het bezoek aan de universiteit de moeite waard, vooral de bibliotheek vol met eeuwenoude manuscripten, maakte indruk. Al wandelend door de gangen van deze in 1218 gestichte universiteit, dringt wel de vraag op wanneer in de tijd universiteiten echt seculiere instellingen zijn geworden. Aan dit gebouw met zijn kapel en kloosteratmosfeer lijkt de Verlichting in elk geval voorbij te zijn gegaan. Nou ja, het is ook een soort museum, een preservering van de universiteit in het stichtingsjaar. Dus wat wil je nou?

Salamanca doet mij goed. Een extra rustdag zorgt daadwerkelijk voor ´extra rust´. Zo veel zelfs dat ik al weer sta te trappelen om morgen mijn Weg naar het Zuiden voort te zetten. Ook zonder hulp van een kikker of andere amfibieën moet het mogelijk zijn deze voortzetting tot een succes te maken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!