ViadelaPlata.reismee.nl

Dag 51: Alcuéscar-Aljucén (18 km)

De concurrentiestrijd tussen herbergen wordt steeds heviger en gaat al zo ver dat sommige herbergen niet alleen wervende reclames langs de route plaatsen (die vervolgens door de concurrerende herberg overtroefd moeten worden), maar zelfs valse, gele routepijlen aanbrengen, die de argeloze pelgrim weliswaar naar een fraai onderkomen brengen, maar ook weg, soms vér weg van de heilige route naar Santiago.

Zijn de valse pijlen geoorloofd, een acceptabel concurrentiemiddel in de keiharde wereld van de pelgrimindustrie? Of moetenze eerder gezien wordenals het werk van de duivel? Volg mij, vermoeide pelgrim, over dit gemakkelijke, brede pad naar de tuin van overvloed met ontbijt en broodjes, een warme keuken en gratis wifi! Alleen de pelgrimmet een rotsvast geloof (of een handige wandelkaart) kan weerstand bieden aan zo´n verleiding.

De anti-pelgrim, die elk dorp van de andere kant nadert, heeft niets aan deze reclames. Hij ziet ze de volgende ochtend bij het verlaten van het dorp, en realiseert zich welke luxe hij is misgelopen. De anti-pelgrim wordt niet geholpen, of verleid, maar is op zichzelf of het toeval aangewezen. Zo gaat dat nu eenmaal in dit eindeloze, maar wonderschone universum, dat het lot van de pelgrim en de anti-pelgrim volkomen onverschillig laat.

Op het reclamebord voor dit universum zou staan: Geen voorzieningen. Alles zelf meenemen.

Mathilde

Weer drie pareltjes van verhalen! Wat schrijf je toch prachtig

Daniel

Ben het met Mathilde eens, heerlijk om te lezen (ook uit te geven vraag ik me voorzichtig af??)