ViadelaPlata.reismee.nl

Dag 55: Torremejia-Villafranca de los Barros (28 km)

Het Duitse gidsje van de Vía de la Plata stelt: ´Dies ist eine ausgesprochen öde Etappe.¨ Onderdeel is een kaarsrechte (´schnurgerade´) grindweg van 14 (!) km door oersaaie druiven- en olijfvelden. Hier biedt zelfs mijn doorgaans rijke fantasie geen vermaak of afleiding meer, en dus kies ik voor het eerst voor een technische noodoplossing. Uit mijn bonte tas met gadgets haal ik mijn MP3-speler tevoorschijn, en de volgende 2 uur klinkt niet het Spaanse platteland in mijn oren maar mijn favoriete opera: Tannhaüser (van Richard Wagner).

Het toepasselijke verhaal gaat over de gevallen zanger Tannhaüser, die op pelgrimstocht naar Rome gaat om te boeten voor zijn zonden, en om het hart van de mooie Elisabeth terug te winnen. Ook Tannhaüser heeft het niet erg op met zijn mede-pelgrims. ¨Wie neben mir der schwerst bedrückte Pilger die Strasse wallt, erschien mir al zu leicht, betrat sein Fuss die weiche Grund der Wiese, der nackte Sohle sucht´ ich Dorn und Stein. Als im Hospiz der Müde sich erquickte, die Glieder bette ich im Schnee und Eis.¨ Uiteindelijk bereikt hij toch Rome, waar het verhaal een verrassende wending neemt.

Houd je niet van opera en vind je dit al te zwaar en dramatisch klinken, wanhoop dan niet voor het vervolg, want het Duitse gidsje besluit met: ¨Wenn dieser Tag geschafft ist, kan einen später nichts mehr erschüttern.¨

Reacties

Reacties

Daniel

En ook dit heb je kennelijk weer 'geschafft'

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!